Pojmy belgická a švýcarská čokoláda zná asi každý. Ale co takhle pojem italská čokoláda? Že to slyšíte poprvé? Ale kdepak! Možná vás to překvapí, ale i italská čokoláda je ve světě velkým pojmem. A to konkrétně značka Ferrero. Už víte? No ano, čokoláda či další cukrářské výrobky značky Ferrero přece znáte. A my se na tuto značku a její produkty dnes podíváme.
Pár faktů a informací (nejen) z historie
Vše začalo na začátku, jak už to tak bývá, a to už před více než 70 lety v malém italském městečku. Od roku 1946 se značka vypracovala na pomyslný vrchol. Dnes totiž patří tato značka s miliardovými obraty mezi ty nejlepší a nejvyhledávanější značky v Evropě, samozřejmě co se cukrovinek týče. Firma má pře 30 výrobních závodů v nichž po celém světě zaměstnává více než 40 tisíc lidí. Do Čech se zpočátku dovážely výrobky z Itálie, v roce 1994 však byla založena česká společnost této značky. Výrobky byly díky dobré distribuci a reklamě velmi úspěšné a Ferrero Česká s. r. o po dvou letech převzala i slovenský trh.
Firma se také snaží snížit svou ekologickou stopu a to tím, že se zavázala že do roku 2025 bude 100% jejich obalů znovu použitelných. Ferrero se také angažuje v hledání nových surovinových zdrojů, zejména v rozvojových zemích, s cílem zajistit stálé zlepšování kvality a místních ekonomik. Hlavními surovinami používanými ve výrobcích Ferrero jsou kakao, lískové ořechy a mléko. Ferrero vlastní nebo spoluvlastní plantáže na pěstování lískových oříšků v Ázerbájdžánu, Bělorusku, Turecku, Chile, Argentině, Itálii, USA, Ukrajině a v Jižní Africe. Každá jednotlivá ingredience je v továrně dodatečně testována, aby byla zaručena kvalita. Celkem provádí firma Ferrero minimálně třicet kontrol kvality v jednom závodě. Na výrobu pralinek Mon Cheri jsou používány pouze třešně jedné odrůdy a tato odrůda je pěstována výhradně pro firmu Ferrero. Zajímavostí určitě je, že firma v létě nechce riskovat, že by zboží bylo poškozeno teplem, a tak na pultech obchodů v létě najdeme výhradně bonboniéry značky Raffaello. Ferrero stahuje nebo pozastavuje prodej čokoládových výrobků. V ČR se čokoládové pralinky Ferrero (Ferrero Rocher, Ferrero Rondnoir a Mon Cheri) prodávají od 1. 9. do Velikonoc.
Značka Ferrero, co vlastně vše skýtá?
Pokud hovoříme o značce Ferrero je nezbytné připomenout si jaké vlastně všechny značky pod tuto společnost spadají. Z čokolád jsou to značky: Nutella, Duplo, Kinder, Raffaello a také dražé Tic Tac. Všechny tyto produkty spadají pod jednu společnost a vyznačují se svou oblíbeností a výbornou chutí. Ferrero tedy nejsou jen pralinky, ale rozsáhlá síť cukrovinek. Svou pozici na trhu si firma drží díky svým zásadám a principům, jež se drží. Mezi ně patří mimo jiné dobrý vztah se zaměstnanci, kvalita surovin, dodržení postupů výroby a kontrola kvality.
Značka s klukem na obale
My se zaměříme na nejznámější značku pro děti a to značku Kinder. Kinder čokoládové tyčinky s mléčnou náplní, které mají na obalu usmívajícího se kluka známe všichni. Jsou tu s námi už od roku 1968 a obal zůstal téměř stejný. Na obalu je pořád usmívající se chlapec a čokolády jsou jednotlivě zabalené a velké tak akorát pro dětské ruce. Oblibě se tato čokoláda však těší i u dospělých a to třeba v podobě čokolád Kinder Maxi.
Značku Kinder založil syn zakladatele Ferrero a to pan Michele Ferrero, jehož snem bylo vyrobit čokoládu pro děti a pro ty co v srdci dětmi zůstali. To se mu podařilo. V dnešní době má značka Kinder více než 16 produktů oblíbených po celém světě.
Kinder překvapení
Dalším známým produktem, jež byl na trh uveden v roce 1972 je Kinder vajíčko. To vyvinul v tomtéž roce švýcarský návrhář, jež shledal předlohu ve velikonočních vajíčcích a přidal do nich hračku. Nápad opravdu zabodoval. Dnes sice existuje mnoho různých značek jež se snaží také vydělat na prodeji vajíček s překvapením ale na trhu suverénně vede značka Kinder. Kinder vajíčka najdeme téměř všude. Tvar i obal je stejný jediné co se mění je název, Kinder samozřejmě zůstává a namísto italského “Kinder Sorpresa” se u nás setkáme s “Kinder překvapení”,v sousedním Německu s “Kinder Uberraschung“ a nebo s anglickým, velmi známým názvem “Kinder Surprise”. Tyto vajíčka se dají koupit téměř všude. Ale v USA je nekoupíte, tam jsou zakázané, kvůli nejedlé části uvnitř čokolády. Za prodej jednoho vajíčka hrozí pokuta v přepočtu asi 50 tisíc korun. V zemích s teplým klimatem, ale i u nás, se setkáte s vajíčkem Kinder Joy, které díky plastovému obalu s čokoládovým krémem uvnitř jedné půlky a hračkou v půlce druhé odolá i vyšším teplotám. Hračky z vajíček se staly předmětem sběratelství a ty vzácnější se dnes prodávají i za více než 20 tisíc korun. Veškeré hračky jsou vyrobeny speciálně pro značku Kinder.
Mimo vajíčka a čokolády obsahuje značka Kinder více než 12 dalších produktu mezi které patří například Kinder mléčný řez, Kinder bueno nebo Kinder Maxi King.
V naší nabídce značky Kinder najdete mimo výše uvedené také:
Ferrero Kinder Happy Moments Mini MIX 163g, ve kterém najdete pět druhů cukrovinek značky Kinder a je to tak vhodný dárek pro děti.
Ferrero Kinder Cards 128g, novinku jež si vaše děti zamilují. Sušenka plněná mléčným a kakaovým krémem.
Oblíbené bonbony Kinder Schoko-Bons s mléčnou čokoládou nesmí chybět na žádné dětské oslavě, ať už doma s rodinou či ve škole s kamarády.
A za vyzkoušení také rozhodně stojí limitovaná edice Kinder čokolád z lahodné hořké čokolády Ferrero Kinder Riegel Dark & Mild 18 ks, 378g.
Jak už ale bylo zmíněno značka Ferrero není jen Kinder z jejich dalších výrobků u nás vyzkoušejte:
Ferrero Duplo 18ks, 327g nebo Ferrero Duplo Cocos 18ks, 327g, oplatku s mléčnou polevou.
Ferrero Nutella 750g, lískooříškový, lehce roztíratelný krém, bez kterého si už mnoho lidí nedovede představit palačinky či snídani.
Ferrero Raffaello bonboniera 230g, bonboniéra, jež vydá za “ Více než tisíc slov”.
Zajímavosti nakonec:
A co vlastně byl první výrobek, dodnes rodinné firmy, Ferrero? Bylo to po druhé světové válce a byl to výrobek Nutella. Kakaa byl v tu dobu nedostatek ale ořechů rostlo dost, a tak Pietro Ferrero vymyslel nový pokrm – kakaové máslo a ořechy. Napřed ji prodával pouze velkoobchodům, ale pak ji nakoupenými nákladními auty začal rozvážet sám po celé Itálli a následně expandoval i do zahraničí. Na začátku 50. let vlastnil více než 200 rozvozových aut. Nutella, jak ji známe dnes se zavedla a ustálila v roce 1964. Předtím byl tento krém známý pod názvy “Gianduja” a následně “Supercrema Gianduja,“ či “Il Cremino“.
Firma je vedena již 3. generací . Zakladatelem byl Pietro Ferrero, ten založil firmu v roce 1946 a o pár let později ji předal svému synovi Michellovi. Dnes firmu vede již třetí generace. V roce 1997 předal Michelle firmu svým synům Giovannimu a Pietrovi. Pietro však v roce 2011 tragicky zemřel v Jižní Africe během plnění humanitární mise.
A víte proč cílí Ferrero své reklamy na maminky? Protože právě ony mohou rozhodnout o odpovídajícím množství výživy a energie pro své děti.